Anastasia Beverly Hills gecertificeerd      Image Skincare gecertificeerd      Professionele huidscan      Permanente make-up gediplomeerd

Home » Water, water en nog eens water…

Tien goede redenen om voldoende water te drinken

1. Mooiere huid 
Water drinken hydrateert de huid in de diepte van binnenuit. Een slecht gehydrateerde huid ziet er dof uit, zal eerder droog zijn en rimpeltjes zullen eerder verschijnen. Gifstoffen in je lichaam kunnen ervoor zorgen dat je een onrustige huid krijgt. Met water spoel je die gifstoffen uit je lichaam. Hierdoor heb je minder kans op puistjes of andere oneffenheden. Als je voldoende water drinkt, zal je huid egaler, mooier van kleur zijn en veel meer stralen!

2. Preventie tegen (hoofd)pijn
Water doet wonderen. Pijnlijke gewrichten en kramp in je spieren ontstaan sneller als je te weinig water hebt gedronken. Hoofdpijn is vaak een symptoom van dat we niet genoeg hebben gedronken. Regelmatig water drinken dus!

3. Reiniging van je lichaam 
Water wordt door je lichaam gebruikt om gifstoffen en afvalproducten uit je lichaam te verwijderen. De nieren halen het “afval” uit je lichaam en sturen dat naar de blaas, waardoor je het uit kunt plassen. De nieren hebben wel voldoende vocht nodig om ons lichaam schoon te maken en te houden. Water drinken is daarom een must.

4. Brandstof voor je spieren 
Water is ook van groot belang voor een goede werking van je spieren. Als je cellen te weinig vocht bevatten, krijg je eerder last van spierkrampen en is de kans groter dat je minder goed presteert. Als je veel zweet tijdens het sporten, dan verliezen je spieren eigenlijk veel water en worden ze moe. Door meer water te drinken, krijg je weer meer energie en voel je je fitter.

Water munt en citroen in kannetje

5. Hulp bij afvallen
Veel water drinken helpt je bij het afvallen. Dit komt niet alleen omdat er geen suiker of calorieën in water zit. Het geheim? Water drinken zorgt er simpelweg voor dat je je vol voelt. En als je je vol voelt, dan heb je gewoon minder honger. Drink niet een paar slokjes, maar in één keer je hele glas leeg. Dan krijgen je hersenen het signaal dat je maag gevoed is. Bij een paar slokjes gebeurt er bijna niets.

6. Hulp tegen een kater
Heb je een avondje teveel gedronken en voel je je niet zo lekker? Drink dan een aantal glazen water. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weer wordt gehydrateerd en dat je hoofdpijn weggaat. Het is nóg beter om na het uitgaan, vóór het slapen, twee glazen water te drinken. Daarmee kun je je kater de dag erna in sommige gevallen voorkomen.

7. Goed voor je hersenen
Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Genoeg water drinken is nodig, omdat je anders duizelig, nerveus en moe wordt. Daarnaast is je concentratievermogen een stuk minder als je te weinig drinkt.  Water heeft een gunstig effect op de hersenen. Je gaat er helder van denken en kunt je beter concentreren. Drink dus elke dag genoeg.

8. Goed tegen vermoeidheid
Schuif die koffie maar aan de kant, want ook water helpt tegen hangende ogen en wallen na een avondje weinig slaap. Een van de meest voorkomende symptomen van uitdroging is vermoeidheid. Nog een reden om dus om vaker een glas water te nemen!

9. Regelt je lichaamstemperatuur

Een belangrijke functie van water in ons lichaam is het constant houden van onze lichaamstemperatuur. Onze eigen persoonlijke airco staat afgesteld op ongeveer 37 graden Celsius. Deze temperatuur kunnen we constant houden door te zweten. We zweten bij een krachtinspanning, in warme plaatsen of wanneer we ziek zijn. Door het zweet wordt ons lichaam afgekoeld langs de buitenkant.

10. Voorkomt obstipatie

Veel mensen hebben last van obstipatie, zonder aanwijsbare oorzaak. Als je dagelijks voldoende water drinkt, kun je dit vaak voorkomen. Als je te weinig drinkt, trekken je darmen het water uit je stoelgang, om zelf gehydrateerd te blijven. Voldoende water blaast de vezels in je voeding op, zodat ze makkelijker je hele darmstelsel kunnen schoonmaken. En hiervan kun je dan ook makkelijker naar het toilet!

Water komkommer munt citroen - NovaSkin

Hoeveel water moet je drinken?

De Europese Gezondheidsdienst raadt aan om dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken. De totale vochtbehoefte ligt op minimaal 2,5 liter, maar die extra liter haal je uit je voeding. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, hebben meer vocht nodig dan gemiddeld.

Praktische tips om meer water te drinken

  • Zet je dagelijkse hoeveelheid water per dag klaar;
  • Begin je dag met 1 tot 3 glazen (lauw) water;
  • Zet een alarm om je te helpen herinneren water te drinken;
  • Tegenwoordig bestaan er ook handige apps om niet alleen je dagelijkse (gezonde) hoeveelheid in te stellen, maar ook om je te waarschuwen dat het tijd is om weer te drinken. “Water your body” en “Stay Hydrated Free – Water” zijn voorbeelden van handige apps die je kunt gebruiken;
  • Geef je water een smaakje door bijvoorbeeld wat schijfjes citroen, sinaasappel of wat verse munt aan je water toe te voegen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Laat dan hieronder een berichtje achter of neem contact met ons op via het contactformulier.

Laat een reactie achter